webgablota

[G] Morane -Saulnier type L//Eduard// no.356

 

Miałem mieszane uczucia, z jednej strony dosyć ciekawe w swej różnorodności fototrawionki i gorycz nadlewek plastiku, którego ilość i tak była znikoma. Na dodatek straszyli na internetach, że kratownica z fototrawionki jest przeskalowana i nie ma sensu jej dotykać, ale na szczęście okazało się to być zwykłą szeptanką, bo wystarczyło trochę podszlifować wnętrze kokpitu przed zamknięciem

[G] PZL P.8/I Arma Hobby

Jako zagorzały zwolennik lotnictwa pierwszowojennego dokonałem rozłamu i sięgnąłem po puławszczaka, do którego mam ogromną słabość (szczególnie do wersji z krótkim nosem). Zrobiłem co mogłem, gdyż nigdy wcześniej nie bawiłem się sreberkami.

PRodukt dedykowany pod szybki montaż. Niestety samo przygotowanie bryły zajęło mi sporo czasu. Krawędz natarcia górnego płata wymagała szpachlowania, gdyż była nierówno odlana i segmenty pokrycia mijały się. 

Malowany Gunze H// Extreme AK Chrome jako zasadnicza powłoka oraz Vellejo do różnicowania blach

[G] SSW D.III

 

 

 

Tym razem piękny grubasek ze stajni SSW. Zestaw to Edkowa reedycja w wersji profipack. Kalki Aviattica, silnik od Karayi (to co Edek dał w zestawie to skandal i niebywała buta). Wiem, lozengi nie powinny wygladać, ale stało się i musiałem go zrobić jako zmęczonego służbą. Wg mojej interpretacji zdjęć z Windsocka pokrywa silnika nie była malowana,ale mogę być w błędzie .

[G] Pfalz E.IV/AMG/Adler - 1:48

Pfalz E.IV wersja ewolucyjna E.I opatrzona podwójnym silnikiem rotacyjnym w układzie Lambda-Lambda U.III.

Generalnie AMG nie popisało się tym wypustem, dając bryłę zbyt chudą, ze słabą jakościową blaszką fototrawioną i imitacja silnika, odlanym z jakieś masy, którą wstyd jest nawet pokazywać w sprzedaży. Nie dość, że jakościowo do bani, to jakimś cudem ilość cylindrów uległa rozmnożeniu (sic!). Kalki matowe, choć dobre jakościowo, żle zaprojektowane. Zbyt duży przestrzał rozmiarów krzyży jest zbędny.

[G] SPAD VII Italian Aces: Fulco Ruffo di Calabria, Special Hobby

 

 

 

Miało być na bogato i było. Zestaw Part w 48 jest bardzo rozbudowany (2 blaszki), ale niefortunnie zeskalowany, przez co w modelu wykorzystałem jakiś 60% stanu wyjściowego. Z tych 60% widać jakieś 6%, czyli….prawie nic nie widać. Uchylone żaluzje wymagały solidnej przeróbki radiatora, co nie do końca mi się udało. Egzemplarz przedstawia siódemkę na której latał jeden z włoskich asów Fulco Ruffo di Calabria.

[G] Aviatik Berg D.II - Karaya// 39.08

Aviatik Berg D.II, planowany następca modelu D.I, najlepszego wg wielu opinii, myśliwca lotnictwa austro –węgierskiego. Z racji zastosowania nowatorskich ukośnych zastrzałów, mających zastąpić klasyczne olinowanie, zyskał nazwę U-Berg, czyli beznaciągowy Berg. Od samego początku chciałem zrobić sześcioboczny kamuflaż. Po ustaleniu nr seryjnego 39.08 zacząłem szukać zdjęć, mających rozjaśnić schemat krycia płatów. Dzięki uprzejmości Grzegorza Mazurowskiego dostałem świetne skany z monografii Japo, jednak jedyne dostępne zdjęcia 39.08 przedstawiały egzemplarz z uszkodzonym płótnem płatów.

[G] Albatros D.XI - Karaya

Albatros D.XI – pierwszy prototyp albatrosa z 11 cylindrowym, 120 konnym silnikiem rotacyjnym Siemens-Halske i ukośnymi wspornikami skrzydeł, majacymi wykorzenić klasyczne olinowanie.

Produkt Karayi, nieprzerwanie wysokich lotów, bardzo przyjemny w montażu, jedynym mankamentem lub moim brakiem umiejętności było dopasowanie górnego płata do całej reszty i odpowiednie przycięcie środkowego wpornika dla zachowania właściwej geometrii.

[G] PKZ2, Petroczy-Karman-Zurovec

Petroczy-Karman-Zurovec, tak naprawdę właścicielem patentu był ostatni z trójki węgierskich inżynierów, propagujacych konieczność zastąpienia niebezpiecznych balonów obserwacyjnych, innym bardziej prakttycznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem. W wyniku prac powstał pierwszy prototyp PKZ-1, napędzany elektrycznym silnikiem Austro Daimler, który podczas 4 próby uległ uszkodzeniu, w wyniku którego zdecydowano o poszukiwaniu alternatywnego źródła napędu. T

Strony